"Mevrouw, vindt u mij dom?". Lotte, een 17-jarig meisje, kijkt mij met haar grote blauwe ogen aan. Ze zit bij mij aan tafel waar verschillende middelbare scholieren enkele middagen per week hun huiswerk maken. Als zingevingstherapeute, en van huis uit wiskundige, begeleid ik ook scholieren die op school met hun huiswerk vastlopen. David, een andere middelbare scholier die Franse woordjes aan het leren is, kijkt mij inmiddels ook aan.
Op de vraag 'hoeveel is zes keer vier is', is er maar één correct antwoord. 'Vierentwintig' en alle andere antwoorden zijn fout. We leren onze kinderen al op de basisschool dat er iedere sommetje maar een goed antwoord heeft. Ook middelbare scholieren kennen dit principe maar al te goed. De scholieren kunnen slechts bij iedere opgave een antwoord geven dat goed wordt gerekend.
Vroeger, als wiskundige beantwoordde ik, samen met collega's, vragen van klanten door het uitvoeren van onderzoek. Na het vinden van mijn persoonlijke antwoord op de vraag 'wat ik wil?' werd ik na een omscholing van zeven jaar zingevingstherapeute. Nu werk ik ook met mensen die vragen hebben. Toch is er een groot verschil. Als wiskundige werd ik geacht het antwoord op de vraag van een klant te vinden. Als zingevingstherapeute begeleid ik juist de hulpzoekende, zodat hij een eigen antwoord op zijn vraag vindt.
Lotte stelt met enige twijfel deze vraag, omdat ze het antwoord op de som '4.x= 24' niet direct ziet. Lotte is naar de huiswerkbegeleiding gekomen, omdat ze voor haar gevoel haar wiskunde eindexamen onvoldoende heeft gemaakt. Lotte heeft last van chronische vermoeidheid. Soms heeft ze wel voldoende energie voor school en soms ook niet. "Nee hoor", antwoord ik. "Wat jij doet is juist slim. Jij bereidt je nu al voor op je herexamen, terwijl je het eindcijfer van de examen nog niet weet." Ik stel haar de vraag "Hoeveel leerlingen uit jouw klas doen dat ook?". Ze kijkt me opgelucht aan en zegt "niemand". Dingen niet weten is niet dom; weten dat je dingen niet weet en daar niets aan doen is op z'n zachtst gezegd 'een beetje dom'. Lotte is een slimme meid.
Ellen van Son
Zingevingstherapeute
20 augustus 2014
Meer informatie over de huiswerkbegeleiding kunt u vinden op www.huiswerkbegeleidingzoetermeer.nl.